Eten geeft geen identiteit

Bite me. Met intuïtief eten én zelfacceptatie naar een gezond leven – Femke Buwalda

“Ga na wat je deed tijdens het eten. Het eerste ligt voor de hand: eten. Maar ging je bijvoorbeeld sneller eten toen je spanning ervoer? Stopte je eerder met eten dan je eigenlijk wilde doordat je kritische gedachten had? Of at je op een rustige manier? Ook hiervoor geldt weer: alle gedragingen zijn informatie. Schrijf ze op in je notitieboek.”

In ‘Bite me‘ verslindt Femke Buwalda strenge dieetregels die je innerlijke criticus voedde. Buwalda schotelt je intuïtief eten voor als een lichter verteerbaar alternatief. Hoe smaakt dat?

Bite me Femke Buwalda over intuïtief eten

© Bite me – Met intuïtief eten én zelfacceptatie naar een gezond leven

Wat dient Buwalda op met haar eigenwijze boek Bite me? Het hoofdgerecht is intuïtief eten. Hiervoor oogst je uit je eigen tuin je dagverse gedachten, gevoelens en gedrag die op dat moment rijp zijn. Je bewerkt ze volgens de psychologische keuken. Hieronder leer je veelgebruikte technieken uit die keuken.

Het hoofdgerecht is intuïtief eten

Een veelgebruikte maar ingewikkelde techniek is Rationeel Emotieve Therapie (RET). Buwalda verveelt je niet met veel uitleg of ingewikkelde formulieren. Ze stimuleert je in verschillende oefeningen om je gedachten te observeren. “Stel, de strijd is verleden tijd: Wat dan? Vul het volgende aan: Als mijn lijf of eten niet zo’n probleem voor me was dan zou ik … ”

Daarnaast geeft ze je de mogelijkheid om alternatieve gedachten te verzinnen. “Geef in je notitieboek van minstens vijf lichaamsonderdelen aan wat ze kunnen in plaats van hoe ze eruitzien.” En Buwalda geeft je een paar van haar eigen eigenwijze alternatieven: “Het hoeft niet perfect: over een paar uur is het alweer tijd voor de volgende maaltijd.” Dikke kans dat je dankzij de oefeningen loskomt van je restricties en interne criticus.

Vooral het lezen en uitvoeren van de oefeningen volgens Mindfulness, Emotieve Focus Therapie (EFT) en Acceptatie en Commitment Theorie (ACT) smaakten mij naar meer. Ik merkte geïntrigeerd op dat door Mindfulness mijn smaakbeleving van chocolade veranderde. “Probeer te voelen of bepalen in hoeverre je echt geniet van dit voedsel. … Wat zou je nog meer kunnen doen of nodig hebben om een volgende keer nog meer te kunnen genieten?”

Mijn schaamte voor ongezondheid loslaten

“Kijk in de spiegel en zie jezelf als geheel. Dit vereist wat fantasie, maar probeer ook je ziel, je persoonlijkheid en je ervaringen te zien wanneer je naar jezelf kijkt. Samen maken ze je leven mogelijk. Is dat eigenlijk niet iets heel moois?” Met deze oefening ontstond er bij mij meer zelfacceptatie.

Die acceptatie ging verder dan enkel lichaamsrespect en acceptatie van eten. Zo kon ik mijn schaamte voor mijn lange omweg naar gezondheid loslaten. “Er zijn geen fouten, alleen leermomenten.” Met de hulp van Buwalda kan ik de omweg zien als een avontuur met verschillende waardevolle ontmoetingen en interessante ervaringen.

Wat mij ongemakkelijk maakte is de strijd met allereerst de dieetcultuur en ten tweede de gewoonte om gezondheid meten met cijfers. Is het voor intuïtief eten noodzakelijk om een monster aan te wijzen om je tegen af te zetten? Het boek roept zo inspirerend op tot vredelievend en mildheid in de oefeningen waar je op jezelf concentreert. De weerzin tegen de gevestigde orde vloekt daarmee. Loslaten dus, op advies van Buwalda zelf;

“Terug naar de vis. Stel nou dat hij door zou hebben dat het aas waarin hij bijna bijt aan een haak zit. … Dan zou hij doorzwemmen in de richting die hij zelf heeft uitgekozen. Dan hoeft hij verder ook geen energie te steken in de haak, de hengel, degene die de hengel vasthoudt, de redenen waarom hij eerder wel beet en nu niet, et cetera.”

Je bent het bewustzijn dat liefdevol registreert

Wat brengt Buwalda je met haar boek Bite me? De methode van intuïtief eten met een snufje Rationeel Emotieve Therapie (RET), een teentje Emotieve Focus Therapie (EFT), drie eetlepels Mindfulness en een flinke scheut Acceptatie en Commitment Theorie (ACT). De strijd kun je het beste afgieten met een vergiet. Daar hoef je niets meer van te bakken.

Eten, diëten en je maten geven je geen identiteit. Dankzij intuïtief eten leer je bewuster je honger en verzadiging te ervaren. Samen met de aanvulling van psychologie begrijp je beter waardoor je eet. Bovenal geef je dankzij zelfacceptatie de strijd met eten op. Want je bent niet wat je eet. Je bent het bewustzijn dat liefdevol registreert.

Femke Buwalda

143 bladzijden

Zelfhulpboek

Boom uitgevers Amsterdam

2022

Femke Buwalda is sinds 2001 psycholoog, sinds 2018 diëtist en sinds 2020 een anti-dieetdiëtist. Ze heeft haar eigen praktijk waar ze begeleiding en onderwijs geeft. In Bite me deelt Buwalda hoe ze na haar worsteling met afvallen uiteindelijk haar liefde voor pinda’s en kunstschaatsen toestaat.

BoekenBoeken

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.