Elf woorden en 64 euro

Wat kost online daten je?

“Gemiddeld genomen kost het een volle werkweek (38 uur) swipen en chatten om één persoon via een app in levende lijve te ontmoeten.” – Schuurmans (2017)

Benieuwt naar ruim 20 jaar online daten, duikt Over Psychologie in de onderzoekscijfers van het fenomeen “online daten”. Waar de zoektocht naar liefde tijd kost en geld oplevert. Dat geld verdwijnt niet in de zak van de vader van de bruid, maar in de zak van de slimme marketeer en ICT de ontwikkelaar. Wat zijn de kosten en baten van online daten onder de streep?

Het blijkt dat 48% van de online datende singles op een site zit voor vermaak. Online daten lijkt (misschien net zoals bij het uitgaan en terrasjes pakken) een vleesmarkt. De helft van alle likes gaat naar 15% van de mannen en 25% van de vrouwen. Er is dus een grote groep die overspoeld raakt, waar anderen het nakijken hebben.

De ‘gewone’ man moet dus net als in de oude tijd jagen. Dat doet hij dan ook. Want 79% van de gesprekken wordt gestart door een man en mannen versturen meer berichten dan vrouwen. Ook in het reageren zijn mannen actiever dan de vrouwen. 26% van de mannen reageert op een ontvangen bericht, tegenover 16% van de vrouwen. Geen wonder dat mannen dagelijks wat langer bezig zijn online (85 minuten tegenover 79 minuten).

11 woorden in 15 berichten in 11 dagen

De wetenschappers van Oxford hebben voor je berekend hoeveel tijd online daten kost. Een bericht bevat gemiddeld 11 woorden. En een gemiddeld online gesprek duurt 11 dagen waarin 15 berichten worden uitgewisseld. Blijkbaar besluiten we na 165 woorden of we doorgaan voor het telefoonnummer, of niet. Een reflectie vraagje voor de online dater: zou je tijdens het offline daten de ander meer kansen bieden voordat je besluit om door te gaan of niet?

Enfin, online daters schrijven gemiddeld genomen 27 berichten voordat zij telefoonnummers uitwisselen. Alles bij elkaar sturen de onbekenden elkaar één maand lang berichten heen en weer, voordat ze op hun eerste date gaan. Gemiddeld is men 38 uur online om de eerste date vast te leggen. Voor een vaste relatie dienen vrijgezellen meer dan 150 uur achter hun scherm door te brengen. Even doorbijten dus.

De hoge rekening wordt niet gesplitst

150 uur, dat is de tíjd die online daten kost. Maar hoeveel geld kost online daten eigenlijk? In de Nederlandse datingindustrie gaat jaarlijks 684 miljoen euro’s om. Gemiddeld zou iedere Nederlandse datingsite gebruiker € 64,00 besteden aan online dating.

Terwijl online datingssites en datingssites 30-50% van hun 684 miljoen euro’s spenderen aan reclame, is slechts 3% van de singles tevreden over de prijs/kwaliteit verhouding. Misschien kan er meer geld geïnvesteerd worden in een beter product?

“Durft u het aan?” – “I will L.O.V.E. you” – “Vind de liefde van je leven” – “Ben jij gelukkig getrouwd?”

Online daten als kostenpost en tijdverdrijf

Goed kernachtig een boodschap overbrengen kost tijd. Geen wonder dat online daten heel wat tijd en moeite kost. Elf woorden per bericht, dat zal wel tijd kosten. De meeste tijd zit waarschijnlijk tússen de woorden. Net als de liefde, die meestal ook ’tussen’ plaatsvindt.

Online daten lijkt op basis van deze cijfers vooral een kostenpost en tijdverdrijf. Dat online daten over het hart gaat en dat het er hard aan toe gaat, dat zou een onderzoeker bijna vergeten. Dat online daten daadwerkelijk kan raken, dat lees je in “Online daten is net écht daten.”

Goh, dit bericht is toch al meer dan elf woorden geworden.

Nog meer over de kosten & baten van online daten

Wil je meer lezen over online daten? Lees dan ook de volgende artikelen van Over Psychologie: ‘Online daten is net ‘echt’ daten‘ & ‘Effectief online daten‘.

Bronnen

Podcast: Kosten en baten online daten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.