Wegdromen terwijl je leert

Lotte, zit je nu alweer te dromen? – Stefanie Rietzler, Fabian Grolimund en Marcus Wilke

“Hoe doe je dat?”

“Wat?”, antwoord de wolvin terwijl ze verder draaft.

“Alles. Hoe je je beweegt, dat je alles opmerkt.”

“Dat,” zegt de wolvin zonder zich om te draaien, “is het geheim van de wolven – de wolfsblik. Elke jonge wolf moet daar jarenlang op oefenen.”

Stefanie Rietzler, Fabian Grolimund en Marcus Wilke creëerde een fijn kinderboek over de lieve, grappige, eerlijke, creatieve en dagdromende Lotte. Juf Lynx en mam Haas maken zich zorgen om Lotte omdat ze vaak fouten maakt en niet oplet. “Lotte, zit je nu alweer te dromen?” Daar wordt Lotte verdrietig en boos van. Gelukkig ontmoet Lotte vele helden die haar leren concentreren en focussen. Alle lessen zijn psychologisch verantwoord en vooral leuk! Hoe kan een verhalend kinderboek kinderen helpen bij concentreren en leren met AD(H)D?

Focus, concentreren en leren met AD(H)D

© Lotte, zit je nu alweer te dromen?

Wat vind ik fictie toch heerlijk inspirerend! Hoewel ik een echte boekenworm ben, ontbreekt het mij als ik moe ben nog wel eens aan concentratie om vakliteratuur tot me te nemen. Maar niet als ik ‘De wereld van Sofie‘ lees. Of ‘De Celestijnse belofte‘. Niet alleen kabbelt het lezen van een goed verhaal lekkerder. Een verhaal begrijp en onthoud ik ook veel beter. Omdat ik de lessen vóel en verbeeld. Vakliteratuur wordt nóg gemakkelijker te implementeren in mijn leven als het gepaard gaat met beeld. Zoals bij ‘Sapiens, een beeldverhaal‘ en ‘Aanraking is een wonderlijk iets‘. Daarom kon ik niet wachten tot ik na mijn werk op de bank verder kon lezen over Lotte.

Focussen, concentreren en leren met AD(H)D

Wat voor mij werkt, dát werkt waarschijnlijk ook voor anderen. Vooral voor dromers, creatievelingen en zij die al zóvéél stomme, saaie dingen móeten doen… Hoe gaaf is het dat Lotte een avontuur beleeft waarin zij tien nieuwe trucs leert die haar helpen bij concentreren en leren. En dat wij dan gewoon mee mogen op haar avonturen.

“Een wolf moet helemaal in het hier-en-nu aanwezig zijn. In zijn kop moet hij helemaal gericht zijn op de taak waar hij voor heeft gekozen. … Een wolf kan dat niet alleen als hij iets graag doet. Een wolf kan het altijd: ook als hij bang of moe is of geen zin heeft. Een wolf kan daar op elk moment voor kiezen. Moet de wolfsblik aan, dan doet hij dat en is hij er helemaal bij, waakzaam, geconcentreerd, volkomen één met zijn taak.”

Lotte leert niet alleen spelenderwijs verschillende nieuwe vaardigheden aan die haar helpen. Zij en haar omgeving vieren ook steeds meer de goede eigenschappen van Lotte. Dat is besmettelijk. Het zelfbeeld van Lottes vriendinnen wordt ook positiever. Ik schat in dat het zelfbeeld van kleine lezertjes ook vergroot dankzij Lotte.

Op bladzijde 197 eindigt het avontuur van Lotte naar mijn smaak veel te vroeg. Ik had nog wel meer willen beleven. Maar dan lees ik de overige veertig bladzijdes door. Daarin staan concreet de tien lessen nog eens samengevat. Het vormt een prettig naslagwerk gevuld met mooie illustraties. Ook de psychologische verantwoording achterin het boek interesseert me. Hierdoor krijgt Lotte’s verhaal nóg meer gewicht voor mij. Met een zucht sluit ik na 240 bladzijde het kleurrijke boek.

Hadden wij zo’n boek maar gehad toen ik jong was… mijmer ik

“Ik heb toch zo’n geweldig boek gelezen”, vertelde ik aan mijn vriendin die werkt als basisschooljuf en een vriendin die moedert over twee snel afgeleide dromers. “Het is een kinderboek dat helpt te focussen, concentreren en leren met AD(H)D. Zo geweldig hoe je leert, zonder dat het voelt dát je leert. Kwamen jullie al meer van dit soort boeken tegen?” Beiden schudden met hun hoofd.

“Het klink interessant. Ik wil dat misschien wel voorlezen”, zegt de ene vriendin. De ander knikt. Uiteraard stuur ik hen deze recensie door. Wat fijn voor kinderen dat hen voorgelezen wordt uit ‘Lotte, zit je nu alweer te dromen‘. Hadden wij zo’n boek maar gehad toen ik jong was… mijmer ik.

Focus, concentreren en leren met AD(H)DLotte, zit je nu alweer te dromen?

Auteurs: Stefanie Rietzler, Fabian Grolimund

Illustrator: Marcus Wilke

240 bladzijden

Kinderboek dat lees als een roman, informeert over AD(H)D, met zelfhulptips

Hogrefe Uitgevers te Amsterdam

2022

Stefanie Rietzler werkt met veel plezier als psycholoog met kinderen, jongeren en hun familie. Ze leidt Akademie für Lerncoaching in Zwitserland samen met Fabian Grolimund. Hij was als jongen dromerig en speels. School verliep daardoor niet altijd soepeltjes. Gelukkig had hij een geduldige juf die hem hielp. Uiteindelijk werd hij psycholoog. Als volwassene zet hij zijn creativiteit in om in boeken en filmpjes over leren.

Bol AlgemeenBol Algemeen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.